Reklama

61 lat na polskim niebie

Portal tuDeblin.pl
05/02/2021 13:06

Dzisiaj mija 61 lat od pierwszego oblotu samolotu szkolno-treningowego TS-11 Iskra – pierwszej polskiej konstrukcji lotniczej napędzanej silnikiem odrzutowym

W 1956 roku zespół kierowany przez inżyniera Tadeusza Sołtyka w Instytucie Lotnictwa w Warszawie dostał zlecenie od Dowództwa Wojsk Lotniczych na opracowanie samolotu szkolno-treningowego z napędem turboodrzutowym. Projekt otrzymał nazwę TS-11 Iskra. 
 

W 1957 roku wykonano badania aerodynamiczne kilku modeli w celu wybrania najlepszego układu konstrukcji. W 1958 opracowano projekt konstrukcyjny, po którym rozpoczęto budowę czterech prototypów: jednego do badań statycznych i trzech do prób w locie. W tym samym czasie grupa konstruktorów z Instytutu Lotnictwa rozpoczęła projektowanie odpowiedniego dla Iskry silnika turboodrzutowego nazwanego SO-1. Opóźnienie prac nad napędem skomplikowało rozwój samolotu. Pierwszy, nieuzbrojony prototyp z silnikiem Viper 8 o ciągu 7,80 kN (795 kG) został oblatany 5 lutego 1960 roku przez pilota doświadczalnego Instytutu Lotnictwa, inż. Andrzeja Abłamowicza. Kolejne dwa prototypy /nr 02 i 03/ oblatane w marcu i lipcu 1961 r. wyposażone były już w polski silnik odrzutowy HO-10 o ciągu 7,85 kN, posiadały też uzbrojenie – działko kal. 23 mm zabudowane w nosowej części kadłuba.
 

Pierwsze egzemplarze samolotu TS-11 Iskra wyprodukowano w WSK-Okęcie, po czym w 1962 r. produkcja Iskier przeniesiona została do WSK Mielec. W Mielcu uruchomiono produkcję wersji „bis A” napędzanej silnikiem HO-10.  W kwietniu 1964 r. na prototypie nr 03 zabudowany został nowy polski silnik odrzutowy SO-1, mocniejszy od poprzedników, bo o ciągu 9,6 kN.

Na tej wersji samolotu piloci doświadczalni Instytutu Lotnictwa, Andrzej Abłamowicz i Ludwik Natkaniec ustanowili światowe rekordy:

•    Lot po obwodzie zamkniętym 100 km w dn. 02.09.1964 – 715,7 km/h – A. Abłamowicz;

•    Lot po obwodzie zamkniętym 500 km w dn. 24.09.1964 – prędkość 730,7 km/h – L. Natkaniec;

•    Odległość w obwodzie zamkniętym 510 km w dn. 24.09.1964 – L. Natkaniec;

•    Lot na trasie krótkiej 15-25 km w dn. 24.09.1964 – prędkość 839 km/h – L. Natkaniec.
 

9 grudnia 2020 roku Polskie Siły Powietrzne oficjalnie zakończyły szkolenie przyszłych pilotów wojskowych na Iskrach. Uroczyste przekazanie szkolenia na M-346 Bielik uświetnione było ostatnim lotem szkolnym TS-11 Iskra w tzw. "szarym malowaniu" o numerze burtowym 2001.
W służbie Sił Powietrznych RP pozostały jeszcze samoloty TS-11 Iskra MR. Latają na nich piloci Zespołu Akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry”, który możemy podziwiać na wielu pokazach lotniczych w kraju ale też i za granicą.
 

Źródło: dlapilota.pl, red. 4SLSz, fot. por. pil. Mateusz Chalot

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo TUdeblin.pl




Reklama
Wróć do