
Sukces każdego lotu zależy nie tylko od wyszkolenia pilota, ale w ogromnej mierze od perfekcyjnego przygotowania statku powietrznego przez specjalistów z eskadr technicznych
Lipcowe dni techniczne w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego poświęcone były między innymi na wykonanie obsługi „A” na samolocie TS-11 Iskra. Wykonuje się ją raz 10 dni, lub po dwóch zmianach lotnych. Ważna jest ona przez kolejne 7 dni. Obsługi techniczne przeprowadza się w celu zapewnienia niezawodności statku powietrznego w czasie lotu, określenia jego stanu technicznego i doprowadzenia go do stanu zgodnego z normami technicznymi.
- W obsłudze biorą udział mechanicy poszczególnych specjalności, skupiając się na przeglądzie wyposażenia samolotu i jego elementów, takich jak silnik, płatowiec, osprzęt nawigacyjny, czy też instalacja elektryczna, hydrauliczna i pneumatyczna. Każdy z mechaników pracuje pod nadzorem dowódców obsług lub starszego technika klucza - zaznacza st. chor. sztab. Włodzimierz Filipowski, dowódca obsługi klucza osprzętu lotniczego.
Ważnym elementem obsługi „A” przeprowadzanym przez techników jest pobranie odstoju paliwa z układu paliwowego w celu zbadania go w laboratorium materiałów pędnych i smarowniczych pod kątem ewentualnych zanieczyszczeń, które mogłyby wpływać na bezpieczną eksploatację samolotu.
Dokonuje się również sprawdzenia agregatów, stanu instalacji olejowej i paliwowej, luku podwozia i amortyzatorów. TS-11 jest samolotem szkolno-bojowym, dlatego też sprawdzenie działka i celownika jest nieodzowną częścią skontrolowania systemu uzbrojenia. Po kompleksowym sprawdzeniu samolotu i przygotowaniu przez specjalistów eksploatacji, wykonywana jest próba działania silnika.
Ze względu na głośną pracę silnika, mechanicy porozumiewają się za pomocą ustalonych gestów. - Świadczy to o ich doskonałym zrozumieniu w swojej profesji, doświadczeniu i znajomości siebie nawzajem, a co najważniejsze, pomaga wykonywać swoje zadania bezpiecznie - podkreśla dowódca obsługi.
Obsługi techniczne przeprowadzane cyklicznie przez techników i mechaników lotniczych są dla pilotów gwarancją, że statki powietrzne, które będą pilotowali są sprawne i kompleksowo przygotowane do bezpiecznego wykonywania zadań.
Zdjęcia i tekst: por. Ewa Złotnicka
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie