Reklama

Nowe samoloty trafiły do Dęblina

Portal tuDeblin.pl
14/04/2020 15:00

Kolekcja Muzeum Sił Powietrznych wzbogaciła się o cztery samoloty przekazane przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie

Przekazane samoloty stanowiły element poligonu pożarniczego. Służyły do przeprowadzania ćwiczeń w gaszeniu statków powietrznych oraz ewakuacji poszkodowanych z wypadków lotniczych.

Skomplikowana akcja demontażu w Częstochowie, transportu i montażu na miejscu w Dęblinie trwała trzy tygodnie. Dużej pomocy logistycznej udzielili strażacy z CSPSP w Częstochowie oraz pracownicy i żołnierze 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Przedsięwzięcie było dofinansowane z Ministerstwa Obrony Narodowej.

Przekazane samoloty to An-26 o numerze bocznym 1603, Su-22M4 nb. 7819, TS-11 Iskra nb. 1224 oraz An-2.

An-26 w kodzie NATO „Curl” to samolot transportowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami (każdy o mocy 2820 KM) mógł zabrać 40 skoczków spadochronowych lub 24 nosze z rannymi lub 5500 kg ładunku. Zrzut skoczków, bądź desantowanego ładunku odbywał się poprzez opuszczaną w locie rampę załadowczą.

W 2009 roku, po wyczerpaniu resursu, jako eksponat przekazany został do Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Od tamtej pory An-26 nr boczny 1603 był wykorzystywany podczas szkolenia z taktyki działań ratowniczych.

Ostatni lot samolotu An-26 w polskich barwach wojskowych odbył się 16 stycznia 2009 roku.

Su-22M4 nb. 7819 trafił do Polski w 1985 roku, jako jedna z 11 maszyn 27 serii produkcyjnej. Przydzielony został do 40. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (wg. niektórych źródeł do 6 PLMB) następnie do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, gdzie latał do 20 stycznia 1999 roku, skąd po remoncie przekazany został do 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu. Po rozformowaniu pułku samolot nadal operował z lotniska w Powidzu. Początkowo w 6. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego i w końcu 7. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego, gdzie zakończył służbę i został przekazany do CSPSP.

TS-11 Iskra to polskiej konstrukcji samolot szkolno-bojowy zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Tadeusza Sołtyka (stąd litery inicjały TS w nazwie). Samolot o nb. 1224 to pochodząca z 1974 roku wersja szkolno-rozpoznawcza Iskra BisDF. Służył między innymi w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie, a swe ostatnie lata służby spędził w 58. Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie, skąd trafił do CSPSP.

Nie jest znana historia An-2, który mocno zdekompletowany i zniszczony również trafił do Dęblina. Będzie wykorzystany do tworzenia nowej strefy wypoczynku dla najmłodszych widzów odwiedzających dęblińskie muzeum.

Po pracach konserwatorskich i adaptacyjnych, częstochowska kolekcja lotnicza zostanie udostępniona do zwiedzania. Będzie można zajrzeć do wnętrza transportowego An-26 i zasiąść w kokpicie szkoleniowej Iskry.

(źródło i fot. www.muzeumsp.pl)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2020-04-14 15:45:12

    Tutuł artykułu sugeruje że ,,nowe,, to taki co latają a to złom.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.

Zaloguj się

Reklama

Wideo TUdeblin.pl




Reklama
Wróć do