
Kolekcja Muzeum Sił Powietrznych wzbogaciła się o cztery samoloty przekazane przez Centralną Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie
Przekazane samoloty stanowiły element poligonu pożarniczego. Służyły do przeprowadzania ćwiczeń w gaszeniu statków powietrznych oraz ewakuacji poszkodowanych z wypadków lotniczych.
Skomplikowana akcja demontażu w Częstochowie, transportu i montażu na miejscu w Dęblinie trwała trzy tygodnie. Dużej pomocy logistycznej udzielili strażacy z CSPSP w Częstochowie oraz pracownicy i żołnierze 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Przedsięwzięcie było dofinansowane z Ministerstwa Obrony Narodowej.
Przekazane samoloty to An-26 o numerze bocznym 1603, Su-22M4 nb. 7819, TS-11 Iskra nb. 1224 oraz An-2.
An-26 w kodzie NATO „Curl” to samolot transportowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa, napędzany dwoma turbośmigłowymi silnikami (każdy o mocy 2820 KM) mógł zabrać 40 skoczków spadochronowych lub 24 nosze z rannymi lub 5500 kg ładunku. Zrzut skoczków, bądź desantowanego ładunku odbywał się poprzez opuszczaną w locie rampę załadowczą.
W 2009 roku, po wyczerpaniu resursu, jako eksponat przekazany został do Centralnej Szkoły Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie. Od tamtej pory An-26 nr boczny 1603 był wykorzystywany podczas szkolenia z taktyki działań ratowniczych.
Ostatni lot samolotu An-26 w polskich barwach wojskowych odbył się 16 stycznia 2009 roku.
Su-22M4 nb. 7819 trafił do Polski w 1985 roku, jako jedna z 11 maszyn 27 serii produkcyjnej. Przydzielony został do 40. Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego (wg. niektórych źródeł do 6 PLMB) następnie do 8 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego, gdzie latał do 20 stycznia 1999 roku, skąd po remoncie przekazany został do 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu. Po rozformowaniu pułku samolot nadal operował z lotniska w Powidzu. Początkowo w 6. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego i w końcu 7. Eskadrze Lotnictwa Taktycznego, gdzie zakończył służbę i został przekazany do CSPSP.
TS-11 Iskra to polskiej konstrukcji samolot szkolno-bojowy zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem Tadeusza Sołtyka (stąd litery inicjały TS w nazwie). Samolot o nb. 1224 to pochodząca z 1974 roku wersja szkolno-rozpoznawcza Iskra BisDF. Służył między innymi w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Redzikowie, a swe ostatnie lata służby spędził w 58. Lotniczym Pułku Szkolnym w Dęblinie, skąd trafił do CSPSP.
Nie jest znana historia An-2, który mocno zdekompletowany i zniszczony również trafił do Dęblina. Będzie wykorzystany do tworzenia nowej strefy wypoczynku dla najmłodszych widzów odwiedzających dęblińskie muzeum.
Po pracach konserwatorskich i adaptacyjnych, częstochowska kolekcja lotnicza zostanie udostępniona do zwiedzania. Będzie można zajrzeć do wnętrza transportowego An-26 i zasiąść w kokpicie szkoleniowej Iskry.
(źródło i fot. www.muzeumsp.pl)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Tutuł artykułu sugeruje że ,,nowe,, to taki co latają a to złom.