
Części radzieckiego samolotu z drugiej wojny światowej, odkopane przy budowie drogi ekspresowej S61 Suwałki - Budzisko, trafią do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
To m.in. 12-cylindrowy widlasty silnik Mikulin AM38F z tabliczką znamionową, piasta śmigła, radiostacja RSI 3, płyty pancerne i resztki chłodnicy.
Drogowcy odkryli znalezisko 20 maja w Słobódce koło Szyplisk. Niestety inne drobne elementy samolotu nie były możliwe do uratowania ze względu na grząski i niestabilny grunt w miejscu budowy trasy. - Być może w przyszłości, kiedy wyschnie i zastygnie błotna pulpa składowana w wyrobisku dawnej żwirowni, będzie możliwe jej gruntowne przeszukanie - mówi dyrektor dęblińskiego muzeum. - Silnik i wydobyte obiekty są w dobrym stanie dzięki temu, że zalegały sześć metrów pod ziemią w warunkach beztlenowych. Odnalezione na Suwalszczyźnie szczątki pochodzą z wersji Ił-2m3, przeznaczonego do atakowania celów naziemnych i piechoty - dodaje Paweł Pawłowski, który uczestniczył w pracach terenowych na miejscu odkrycia znaleziska.
Z przeprowadzonego wywiadu z mieszkańcami okolicy wynika, że maszyna uległa katastrofie w 1944 roku po zestrzeleniu przez Niemców. Rosyjscy piloci lądowali na spadochronach i ukryli się na polu. Udało im się uciec do nadchodzących oddziałów Armii Czerwonej. Większość kadłuba samolotu została rozebrana przez miejscowych. Pozostałości stopniowo zapadały się w bagnie.
Placówka w Dęblinie zwróciła się z wnioskiem do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Suwałkach o przekazanie elementów radzieckiego samolotu. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony. Obecnie trwa transport elementów do miasta "Orląt". Pomagają w nim żołnierze 14 Pułku Przeciwpancernego w Suwałkach.
- Po oględzinach i sporządzeniu planu konserwatorskiego, obiekty zostaną poddane procesowi konserwacji. Będzie to trzeci egzemplarz radzieckiego szturmowca, jaki znajdzie się w zbiorach polskich muzeów i drugi z czasów II wojny światowej - informuje dyrektor MSP. Samolot Ił-2 w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie (w wersji Ił-2m3) służył do 1950 roku w 3 Pułku Lotnictwa Szturmowego z numerem taktycznym 21. Natomiast Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie posiada w swoich zbiorach samolot Avia B.33, noszący numer boczny 4, wcześniej 29, wyprodukowany w 1952 roku w Czechosłowacji.
Na miejscu budowy drogi zlokalizowano również betonowe fragmenty umocnień linii obronnej - niewielkie prefabrykowane schrony (stanowiska strzeleckie) mieszczące jednego żołnierza potocznie nazywane "garnek Kocha".
źródło: MSP w Dęblinie
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.
Komentarze opinie